Автомобільне зчеплення є важливим елементом трансмісії, від технічного стану якого залежить комфорт та безпека руху. У процесі експлуатації зчеплення може вимагати регулювання, обслуговування та заміни, залежно від ступеня зносу. Зчеплення - вузол, який називають "витратником", адже в основі його використовуються фрикційні деталі, і деталі, на які впливає постійне високе навантаження. Далі розберемося, як виявити несправність зчеплення, які поломки бувають і як їх виправити.
ЩО СПОСІБЛЯЄ ПРИСКОРЕНОМУ ЗНОСУ ЗЧЕПЛЕННЯ
Перша і головна причина прискореного зношування зчеплення — недбале звернення водія, а саме різке рушання з місця, пробуксовки, тривале утримання педалі зчеплення. Важливо розуміти, що у зчепленні існують дві деталі, які виходять з ладу найшвидше, і, відповідно, не терплять жорсткого режиму експлуатації — фрикційний диск зчеплення та вичавковий підшипник. Диск зчеплення починає швидше стиратися, а підвищений його знос характеризується специфічним запахом, що називається "паленим зчепленням", а вичавлений підшипник, через тривалу роботу вхолосту - хрумтіти і гудіти.
Другий момент криється як комплектуючі. Якщо ви купуєте зчеплення окремо, то різниця якості комплектуючих впливає згубно на весь вузол у зборі. Неякісне зчеплення працює менше, іноді прослизає. І, нарешті, третя причина – неправильне встановлення зчеплення. Це може бути один із моментів:
фрикційний диск встановлений зворотним боком;
вичавний підшипник недостатньо "сидить" на своєму місці;
диск зчеплення при установці не відцентрували.
ОЗНАКИ НЕСПРАВНОСТІ ЗЧЕПЛЕННЯ
Існує безліч прямих та непрямих ознак, що вказують на знос зчеплення. Для визначення причин необхідно ретельно провести діагностику, яка може прямо вказати на конкретну деталь, що вийшла з ладу. Далі, з нижчезазначених ознак, ви навчитеся розуміти, за яких факторів вийшла з ладу та, чи інша деталь системи зчеплення.
Розглянемо основні ознаки, що прямо вказують на знос зчеплення:
-зчеплення вимикається в повному обсязі. Така ознака називається "зчеплення веде", і відбувається тому, що при натисканні на педаль зчеплення, ведений і провідний диск розмикаються неповноцінно, а їх робочі поверхні дещо стикаються. Через це перемикання передач або супроводжується хрумтами синхронізаторів або взагалі включити передачу неможливо, поки водій кілька разів не вичавить зчеплення;
-Пробуксування веденого диска. Відбувається пробуксовка через недостатнє прилягання його до поверхні маховика, через що включення зчеплення стає ледве можливим. Як тільки ви відпускаєте зчеплення, ви побачите різке підвищення оборотів, при цьому розганятися авто буде із запізненням. Супроводжується пробуксовка сильним запахом горілого ферродо, що називається “горить зчеплення”. Залежно від ступеня зношування зчеплення, пробуксовка може вас застати під час руху під гірку, при різкому розгоні або при повному завантаженні транспортного засобу;
-вібрація та сторонні звуки. Виникають такі моменти при включенні та вимкненні зчеплення, багато в чому говорять про несправність демпферних пружин веденого диска та несправного вичавного підшипника;
ривок при включенні зчеплення. Виникає на початку руху, також ривок може бути при перемиканні під час їзди.
ЯК ПЕРЕВІРИТИ ЗЧЕПЛЕННЯ
Якщо ви, експлуатуючи автомобіль, помітили один із вищеописаних симптомів неадекватної поведінки зчеплення - читайте далі про те, як проводиться самостійна діагностика системи зчеплення без зняття коробки.
«ВЕДЕ» АБО «НЕ ВЕДЕ»
Щоб визначити “веде” зчеплення чи ні, слід зробити діагностику в такий спосіб: запустіть двигун, вичавіть педаль зчеплення і спробуйте включити першу чи задню передачу. Якщо передача включається важко, супроводжується специфічними звуками — це свідчить, що фрикційний диск не відходить від маховика повністю.
Другий варіант діагностики відбувається в русі, коли автомобіль завантажений або рухається під гірку, при цьому ви будете чітко чути запах горілого зчеплення.
ЧИ БУКСУЄ ЗЧЕПЛЕННЯ
Для перевірки необхідно скористатися ручним гальмом. Зверніть увагу, що автомобіль має стояти на рівній поверхні. Запускаємо двигун, вичавлюємо зчеплення, включаємо першу передачу, при цьому ручне гальмо активоване. Якщо автомобіль при відпусканні педалі зчеплення заглух - вузол зчеплення справний, у будь-якому іншому випадку потрібна додаткова діагностика зі зняттям КПП.
ПЕРЕВІРКА ЗНОСУ ЗЧЕПЛЕННЯ
Перевірити зчеплення за такою схемою досить просто:
Запустіть двигун і увімкніть 1 передачу.
Плавно відпускаючи педаль зчеплення, без підгазовки, спробуйте рушити з місця.
Якщо транспортний засіб почав рух, як тільки ви почали відпускати педаль, значить зчеплення практично не зношене. "Схоплювання" зчеплення на середині амплітуди педалі - знос становить 40-50%. Коли автомобіль починає рух тільки при повному відпусканні педалі зчеплення, це говорить про його несправність, при цьому ведений і провідний диск може перебувати у відмінному стані, а з ладу вийшов робочий циліндр зчеплення або розтягнувся трос.
ПРИЧИНИ НЕСПРАВНОСТІ ЗЧЕПЛЕННЯ
Найчастіше автовласники стикаються із проблемою неадекватної роботи системи зчеплення лише при виявленні явних ознак. Безпосередньо причини:
-знос провідного або веденого диска, або вузла в зборі. У нормальних режимах експлуатації, зчеплення здатне відпрацювати належний мінімум 70 000 кілометрів. Як правило, зношується фрикційний диск і вичавний підшипник, а сам кошик, іноді залишається справним;
-Жорстка експлуатація автомобіля. Постійні пробуксовки, різкі натискання на педаль акселератора, перемикання передач на високих оборотах з різким киданням педалі зчеплення змушують фрикційний диск "горіти". Також, будь-які перевантаження у вигляді перевищення спорядженої маси, підйом на крутий кут, а також спроби "розгойдуватися" вибратися з бездоріжжя, також "спалюють" зчеплення набагато раніше, ніж воно могло зноситися;
-Вихід з ладу вичавного підшипника. В даному випадку він починає "під'їдати" пелюстки кошика, через що ведений диск починає нещільно прилягати до маховика;
-вібрація при вимкненні/увімкненні зчеплення. У цей час фрикційний диск обертається "ухолосту", і якби в конструкції не було передбачених поперечних пружин - ви постійно відчували б вібрацію. Пружини дозволяють диску обертатися без вагань, а при їх розтягуванні підвищуються вібраційні навантаження на первинний вал, підвищується зношування робочої поверхні маховика.
Вищевказані причини - типові, і виникають завжди під час експлуатації автомобіля. Щодо позаштатних причин, то їх також вистачає:
-відомий диск зношується раніше за всіх, однак у пробуксовці можуть бути винні як кошик, так і маховик через недостатню товщину робочої поверхні;
-при перегріві кошик може втратити властивості. Це видно лише при знятті зчеплення, якщо зверніть увагу на робочу поверхню корзини, то сині відтінки говорять про те, що вузол працював за умов перегріву;
-раннє зношування зчеплення також виникає через несправність заднього сальника коленвала і сальника первинного валу КПП. Герметичність картера зчеплення - важливий момент, тому попадання олії на фрикціони не тільки сприяє пробуксовування навіть нового зчеплення, а й сприяє швидкій заміні зчеплення в зборі;
-механічна несправність деталей зчеплення "Втрата" пелюсток кошика, розвалений вичавний підшипник, руйнування веденого диска трапляється у разі застосування неякісного зчеплення, за критично-жорстких умов експлуатації, та несвоєчасної заміни вузла.